Werken in thema's

Zowel bij het onderwijs als in de kinderopvang werk ik graag in thema’s. Bijna alle activiteiten en de aankleding staan in het teken van het onderwerp. Bij de keuze van het thema let ik op de kinderen; wat leeft er, wat maakt ze enthousiast, waar vragen ze om? Ik volg de seizoenen en de jaarfeesten. Ik verzamel spullen die bij het thema passen. Ik ben aangesloten bij de bibliotheek voor een variatie aan boeken. Bij de speelotheek leen ik spelletjes en spelmateriaal behorend bij een thema. Ook ouders mogen spullen van thuis meenemen, die erbij passen (wel een verhoogd risico op schade).

In de kamer staat een thematafel met spullen die bij het onderwerp passen.

Thema: Kerst


Door te werken in thema’s  ben je veel aan het herhalen. Het wordt herkenbaar voor de
kinderen. Het wordt een beleving van de groep. Wanneer je samen enthousiast bent wordt de interesse nog groter. Bepaalde woorden komen steeds terug. Zo wordt bijna vanzelf de woordenschat vergroot. Op deze manier draag ik op een leuke manier bij aan de ontwikkeling van de kinderen in allerlei ontwikkelingsgebieden

Thema: Ik vind je lief


De lengte van de periode die we besteden aan een thema kan verschillend zijn. Ik let op
wat de kinderen interesseert. Als de aandacht verslapt en de kinderen minder betrokken lijken, probeer ik een nieuwe dimensie aan te bieden in het bestaande thema of ik besluit een nieuw thema te starten. Soms wordt een thema afgesloten omdat een feest zich aandient bv. Sinterklaas. 

Ik hou u op de hoogte welk thema er aan de orde is.

Mogelijke thema's zijn:

wat heb je aan?

waar kun je mee rijden?

dierentuin

kleine beestjes

ons huis/bouwen

buiten spelen/speeltuin

wat eet je?

feest

huisdieren 

wat groeit daar? 

ik vind je lief

 

 

 

Thema: Sinterklaas